Til innholdet

MÅNESKINNSONATEN I FULLMÅNESKINN!

Publisert: 15.06.2020



Midtåsen kulturfestival i Sandefjord er justert, men ingenting avlyst, og den gjennomføres i like stor skala som i tidligere år – med 36 varierte forestillinger. Gjestespillet med Susanne Kessel og Trio Artio som skulle komme som «gaver» fra Beethovens to hjembyer, Bonn og Wien, er utsatt til festivalen i 2021.


TEKST MONA LEVIN
TOPPFOTO: Kulturelt initiativ, Sandefjord


Ludwig van Beethovens 250-årsjubileum står uansett i sentrum hele året gjennom TO BEethoven or not TO BEethoven, så også 5.-19. juli når Midtåsen-festivalen arrangeres. Beethoven-året faller også sammen med Sandefjords Internasjonale Mozartfestivals 30-års jubileumssesong, en tidlig forgjenger for Midtåsfestivalen, også fordi de to har samme kunstneriske leder, Dag Nilssen. Han er stolt over årets program, og ikke minst over at hammerklaverets «grand old lady» Liv Glaser er blant stjernegjestene.

Tor Espen Aspaas spiller Måneskinnsonaten

Beethoven var selv sin tids største virtuos på hammerklaver, og festivalprogrammet byr på fire konserter med dette spesielle instrumentet, der det også er rom for samspill med andre instrumenter.

Måneskinn med stunt
Åpningskonserten 5. juli, med tittelen Måneskinnsonaten, er et årvisst og populært innslag som åpner for et «Once in a lifetime»-stunt: Pianisten Tor Espen Aspaas skal ikke bare spille én sats, som ellers, men alle tre satsene, og det samtidig med at fullmånen på stikkord spiller sin rolle og farger fjorden i gull en time etter midnatt. Når det er fullmåne på Midtåsfestivalens åpningsdag i selve Beethovenåret, må det være lov å håpe på vennligsinnede og musikkelskende værguder.

Selve åpningsnummeret er Beethovens Opus 1. nr. 1 med Grieg Trio, som også spiller den storslåtte Trio opus 97, Erkehertugen. Det er langt mellom Beethoven og Sjostakovitsj, men han var en så stor beundrer av Beethoven at han får sin egen plass i festivalen, både ved åpningskonserten 7. juli og ved Schhh! Klaverkvintett! et par dager senere – der hans kvintett opus 57 i g-moll deler program med Schumanns opus 44 i Ess-dur. Grieg Trio får for anledningen følge av fiolinisten Sonoko Miriam Welde og bratsjisten Eivind Holtsmark Ringstad – begge tidligere Virtuos-vinnere som nå gjør internasjonal suksess. Welde er også primarius i Opus 13, en kvartett som er oppkalt etter Mendelssohns lidenskapelige strykekvartett i a-moll, og som representerer unge, fremadstormende norske musikere.

Silence Concerts
Årets Silence Concerts er naturlig nok viet Beethoven og de meditative, langsomme satsene i hans klaver- og fiolinsonater. Det gir disse stille konsertene en egen dimensjon å tenke over at den store komponisten tidlig i sitt liv begynte å miste hørselen og at han endte helt døv. Han døde bare 56 år gammel.

I sin egen tid og for all ettertid er han en lysende representant for wienerklassismen, en makeløs tid i musikkhistorien. Mozart og Schubert likeså, og alle skrev de for det første av alle instrumenter – den menneskelige stemme. Beethovens And die ferne Geliebte regnes som den første sangsyklusen overhode, og Schuberts Winterreise som en av de største og mest dramatiske. Sammen med frittstående sanger av Mozart presenteres programmet An die Musik – til musikken – med en rekke medvirkende.

Ragnhild Hemsing, eneste nordmann som er tildelt Beethoven-Ring. Foto: Berlin Classics.15 

Beethoven ble født i Bonn, og den eneste norske musikeren som er tildelt Beethoven-Ringen – en årlig pris som deles ut av Bürger für Beethoven i Bonn – er Ragnhild Hemsing. Sammen med Tor Espen Aspaas byr hun på Fra Beethoven til Myllarguten, som trekker linjer mellom rheinlenderen Ludwig til rheinlender-mesteren Myllarguten. Hemsing spiller både fiolin og hardingfele, og publikum får eksempler på så vel sonater som slåtter når hun og Aspaas slår seg sammen.

Operetter, Ludwig og Ludvig!
Kommuneoverlegen har vært på befaring på samtlige spillearenaer på Midtåsen sammen med festivalledelsen, og alle arenaene blir tilrettelagt ut fra de gjeldende smittevernreglene. Kammerkonsertene som var planlagt å finne sted i Arnebergstuen vil denne sommeren bli flyttet til Hjertnes, noe som gjør det enklere å overholde den sosiale distansen på en trygg måte. Linken mellom Midtåsen, Arnebergstuen og Hjertnes er åpenbar – alt ble bygget av Anders Jahre.

Operetteaften blir det likevel som vanlig i Arnebergstuene på Midtåsen, Fransk aften i bankettsalen på Scandic Park Sandefjord, og hver dag kl. 12 arrangeres cafékonserter på terrassen foran villaen. En barnefestival hører tradisjonelt med i musikkfesten, så også i år.

– Vi er stolte av å være én av BTHVN2020s internasjonale partnere og i samarbeid med FN rundt Pastorale-prosjektet. Ikke mindre stolte er vi av at vi har fått til et unikt samarbeid med Aukrust-stiftelsen, slik at Ludvig i Flåklypa møter Ludwig van Beethoven. Ludwig ville fylt 250 år i år, Kjell Aukrust ville ha fylt 100 år, og Hold Norge Rent! – hvor Ludvig var frontfiguren – feiret nettopp 50-års jubileum. Ludvig og Ludwig, to naturelskere, gjør sitt til at det blir en fest på Midtåsen i sommer! sier Dag Nilssen.

Se fullt program her.

Cafekonsert på Midtåsen