A-MOLL-FEIRING MED ANDSNES
Etter en rekke fremførelser av Griegs berømte klaverkonsert gikk pianisten Ivar Johnsen på 1960 og 70-tallet under kallenavnet «A-moll-Johnsen» i Sverige. Leif Ove Andsnes, som gjorde sitt internasjonale gjennombrudd med verket som 18-åring under Edinburgh Festival og hadde USA-debut med a-moll i Cleveland året etter, har unngått en tilsvarende benevnelse. Hans innspilling med Oslo-Filharmonien og Mariss Jansons i 2007 ble kåret til årets beste av The New York Times og Gramophone. Etter det har Andsnes, med noen få unntak, hatt «a-moll-pause».
Men i forbindelse med konsertens 150-årsjubileum (3. april i år) bruker han denne høsten til en omfattende «a-moll-turné». I går kveld innledet han sin periode som Artist in Residence i Göteborg Symfoniorkester med Grieg-verket, og i månedene frem mot jul skal han spille det på Enescu International Festival i Bukuresti, på Oslo-Filharmoniens 100-års-gala, i Amsterdam Concertgebouw, Hamburg Elbphilharmonie, Konzerthaus Wien, Ljubljana, Udine, Torino og Barbican i London. Han skal spille den med Chicago Symphony og Riccardo Muti, Boston Symphony og Andris Nelsons, i Carnegie Hall i New York og med St. Petersburg-Filharmonien. Til neste år spiller han den dessuten på turné i Kina og Sør-Korea.
Ifølge Gramophone kan det være grunn til å benytte anledningen til å høre ham spille den nå, i tilfelle har tar flere «a-moll-pauser»: However many times he’s performed the Grieg, Andsnes retains a freshness and expressiveness that always sound spontaneous.