BØKER OM BALLETT
Det er ikke skrevet mye om dans og ballett i Norge, ei heller om personer som har markert seg innen feltet. I oktober kom det plutselig ut to bøker om temaene.
ANMELDT AV FREDRIK RÜTTER
Først ut, på Bodoni forlag i Bergen, kom Annicke Gill Haukås med tittelen Ballettbyen Bergen – 100 år blant trenings- og tåspissko. Boken begynner i år 1900, da søstrene Anna og Ingrid Gadd startet den første danseskolen i Bergen. Søstrene hadde sin utdannelse i dans fra København. Det er særlig ballettmester Hans Becks navn ved Den Kongelige Ballett i København som dukker opp som læremester for de norske elevene.
Ett tiår senere dro søstrene Solveig og Jennie Brynildsen til København for å utdanne seg i dansekunsten. De startet også egen skole, og i Bergen tilhørte det oppdragelsen at barna skulle gå på danseskole. Der lærte de å føre seg, som det ble sagt.
Gill Haukås presenterer de forskjellige ballettskolene og flere av de elevene som klarte å skape seg en karriere både i og utenfor Bergen. Noen fikk arbeid i Oslo, andre i England. Hun trekker linjene mellom skolene og Den Nationale Scenes behov for dansere i sine operetter og senere musikaler. Teateret var stort sett selvforsynt med bergenske dansere fra de respektive skolene. Det være seg de som bare drev med selskapsdans, men også de som fikk klassisk ballettundervisning.
Helt frem til slutten av 1900-tallet var det knapt nødvendig å hente dansere og koreografer utenbys fra. De som drev skolene fungerte også som koreografer, og de holdt elevoppvisning en gang i året hvor de koreograferte hele programmet selv. Boken gir et interessant innblikk i byens kulturliv på bakkenivå, og hvordan ringvirkningene var store videre opp i det profesjonelle kulturlivet.
Joan Harris
Den andre boken handler om danseren Joan Harris’ liv og virke. Den er utgitt på Kolofon forlag, og er skrevet på et lettfattelig engelsk av dosent Monique Skavlan Sunderland ved Kunsthøgskolen i Oslo. Harris var født i Streatham i sør-London i 1920, og hun lever fremdeles i beste velgående. Hun flyttet tilbake til England da hennes lange karriere i Tyskland og Norge ble avsluttet i 1988.
Joan Harris begynte tidlig å danse og hun fikk en lang og variert karriere i England. Hennes første opptredener på en scene var i pantomimer. Under den andre verdenskrig var hun tidvis tilknyttet International Ballet som turnerte England rundt, og etter krigen fikk hun kontrakt med The Sadler´s Wells Opera-Ballet. I en periode før hun flyttet til Tyskland og München i 1954, danset hun mye i BBC og det nye mediet televisjon. Hun var også med i den berømte filmen De røde sko med Moira Shearer.
Seks år ble hun værende i Tyskland ved Bayerische Staatsoper, for å så å havne i Oslo og Den Norske Opera. Her ble hun ansatt som ballettsjef i 1962, og noe av det første hun fikk gjennomslag for var at det ble ansatt et corps de ballet. I 1965 ble hun leder for Den Norske Operas nyopprettede ballettskole. Den drev hun helt frem til opprettelsen av Statens Balletthøgskole fant sted i 1979. Hun fortsatte å undervise i Norge til hun vendte tilbake til England. Boken gir et bredt innblikk i hennes lange og spesielle dansekarriere, og hvilken betydning hun har hatt for dansens utvikling i Norge.