EN FLOTT TILBAKEKOMST
Den første kvelden det ble tillatt å samle 200 tilskuere på en forestilling, inviterte Nasjonalballetten til en urpremiere, eller som ballettsjef Ingrid Lorentzen poengterte i sin følelsesladde velkomsttale, en verdenspremiere.
TEKST FREDRIK RÜTTER
FOTO ERIK BERG / DNOB
Toppfoto: Grete Sofie Borud Nybakken og Douwe Dekkers
Hendelsen fant sted på toppen av Operaen, på taket, i strålende sommervarme og med en vakker solnedgang. Området som ble brukt på taket ligger bak scenetårnet, og fremstår som en fantastisk utearena. Den må Operaen bare utvikle og fortsette å bruke.
Egentrening på kjøkkenet
Bakgrunnen for forestillingen We are better now?, er pandemien som de siste tre månedene har gjort tilværelsen ganske merkelig, på grensen til absurd, for hele samfunnet. 10. mars klokken 18.30 ble forestillingen Mesteraften x 12 avlyst like før teppet skulle gå opp, og siden den datoen har det ikke vært noe kommunikasjon mellom kunstnerne og publikum. Danserne ble permittert og måtte finne løsninger for egentrening hjemme i stuen eller på kjøkkenet. Livet ble brått snudd på hodet, og alle satt koronafast innen landets grenser. Å reise hjem til Brooklyn lot seg ikke gjøre. Det fikk Shaakir Muhammad smertelig erfare. De øvrige medvirkende i denne forestillingen er samboere med den de danser med, men Muhammad er alene og ble ganske ensom i Oslo. Det uttrykte han gjennom sin nydelige dans. Han er en klassisk utdannet danser med elegante, lange linjer og en atletisk kropp. Som han selv i den talte teksten uttrykte det: «Jeg er ganske god til å gjøre piruetter!» Det fikk han ettertrykkelig bevist. Han sa også: «There is a reason I am sad, I still live in the past». Ensomheten, lengselen, savnet i disse tre månedene, fikk han frem med renhet og styrke i det koreografiske.
Utsatt bryllup
Samantha Lynch og hennes forlovede Michael-Marco Simonsen hadde planlagt stort bryllup i Australia, men endte isteden opp med at han hadde hjemmekontor, med Samatha dansende rundt kjøkkenbordet hvor han forsøkte å føre kundesamtaler som Strategic Risk Underwriter/Credit Analyst. Den kombinasjonen førte til flere humoristiske øyeblikk, men det ble ikke lett da bruden oppdaget at bryllupet måtte legges på vent.
Silas Henriksen og hans partner Alex Cuadros Jogler uttrykte gjennom følsom dans at deres forhold var av nyere dato. Isolasjonen gav dem en unik anledning til å utforske hverandre på en måte de ellers ikke ville kunnet. Det gjør at de som partnere fremstår som en samkjørt enhet. Koreografisk var deres innslag meget solide, i likhet med Grete Sofie Borud Nybakken og Douwe Dekkers. Gjennom deres pas de deux’er kunne det virke som om forholdet deres ble satt mer på prøve enn de andres. Dansen hadde innspill av fortvilelse og avmakt. Kjærligheten kan være vanskelig og de to må støtte hverandre, noe de klarer selv om veien dit kan være humpete.
Husholdningsproblemer visualisert
Anne Østraat kjører hjemmekontor som forsikringsagent og prøver samtidig få unna det som skal gjøres i husholdningen. Hennes fjorten år gamle datter, Erle, danser og trenger strykebrettet som en barre å holde seg til når hun skal gjøre sine øvelser. Det må jo foregå hjemme. Mor trenger også strykebrettet til å få blusen glatt og pen. Det har sikkert vært mengder av slike hendelser i de tusen hjem. Her får vi visualisert noen av dem, og det på en fin, ettertenksom måte.
Takscenen er fantastisk!
Ideen og regien er Marit Moum Aune ansvarlig for, og hun har sydd sammen en god fortelling som tetter seg til etter hvert som tiden går og alle føler på isolasjonen. Hun har også utnyttet rommet danserne kan bevege seg i på en intelligent måte, og lysten til å oppleve flere forestillinger på taket oppstår. Dette stedet må bare brukes for alt det er verdt. Pianisten Joye MacNamara var ansvarlig for det musikalske, og lydbildet som han har satt sammen fulgte det danseriske på en utmerket måte. Det var fylt av egne komposisjoner med god hjelp av artister som Bette Midler, Seigmen og Colleen.
Å være publikum igjen var virkelig en god opplevelse. Særlig når det blir servert en helstøpt aften full av god dans med alvorlige temaer som bakgrunn, men hvor også doser av humor er flettet inn.
Dans
WE ARE BETTER NOW?
Den Norske Opera & Ballett
Nasjonalballetten
Operataket
Ide og regi: Marit Moum Aune
Scenografi: Even Børsum
Lysdesign: Paul Vidar
Koreografi: Utarbeidet av danserne
Musikk Joey McNamara, Colleen, Bette Midler og Seigmen