LISE DAVIDSEN HAR INNTATT THE MET
Med overskriften «A Young Soprano Meets the Hype at the Met Opera» omtaler kritikeren Zachary Woolfe Lise Davidsens Metropolitan-debut i rollen som Lisa i Tsjaikovskijs opera Spardame i særdeles rosende vendinger.
Han innleder kritikken med å besvare grevinnens spørsmål i 2. akt: «Hvem danser eller synger i dag?» med at det enkle svaret er 32 år gamle Lise Davidsen! «Hun sang sikkert, kraftfullt og målrettet, både friskt og modent, og slo dermed fast at hun allerede er klar for de store Wagner- og Strauss-rollene som krever like deler ung fleksibilitet og ren og skjær styrke.»
Forventningene kunne neppe vært høyere, ifølge Woolfe: Før Lise Davidsen hadde sunget en eneste tone fra The Mets scene hadde operaselskapet gjort det klart at hun i de tre kommende sesongene skal synge Leonore i Fidelio, Chrysothemis i Elektra, Ariadne i Ariadne auf Naxos, Eva i Mestersangeres i Nürnberg og Marsjallinnen i Rosenkavaleren. Å forplikte seg slik overfor en hvilken som helst sanger er sjeldent – og oppsiktsvekkende for en som er så ung; for fem år siden var hun fullstendig ukjent. Vi siterer videre fra Woolfe:
«Fra den første rike, silkemykt høye og samtidig fyldige tone sang Lise Davidsen med sinnsro og spilte Lisa med hennes subtile sinnsstemninger. … Ms. Davidsens stemme har en kremaktig tekstur, men med et sølvskimmer som får den til å trenge gjennom. De høyeste tonene synes enkelte ganger og å skille seg ut fra resten av stemmen; den smalner inn i et skinnende fokus, men stiger uanstrengt ut igjen, og hun har det komfortable mellomregisteret til en sanger som begynte som mezzosopran.
Hun unngikk fellen som er så lett å falle i, å oversynge på en stor aften. Mye av hennes fremføring var gripende i sin skjørhet: den stille, lysende klangen i hennes første arie, og i den siste scenen, noe dempet, som om den druknet i tårer. Selv i denne desperate scenen var hennes tilstedeværelse mer grasiøst trist enn melodramatisk, med tanke på at Lisas selvmord kommer både som et sjokk og som noe forutbestemt. Det er lett å få applaus med en flammende høydetone, men Lise Davidsen rev ned huset med sitt lave, praktfulle smerteskrik da hun løp ut for å drukne seg.»
Woolfe berømmer Oslo-Filharmoniens sjefdirigent Vasily Petrenko, som også hadde sin Met-debut 30. november, for en like behersket og spennende fremførelse som den til Lise Davidsen.
For oss som ikke kan ta turen til New York for å oppleve dette, er det noen alternativer:
Man kan se videoene som The Metropolitan Opera har lagt ut av Lise Davidsens arier
“Otkuda eti slezy, zachem one?” 1. akt og “Akh! istomilas ya gorem”, 3. akt,
eller man kan sette seg til radioen lørdag 14. desember kl. 19 og høre NRK Klassisk som direkteoverfører matinéforestillingen av Spardame fra New York i sin helhet.
Toppfoto: Lise Davidsen som Lisa og Yusif Eyvazov som Hermann.
Fotos. Ken Howard / Metropolitan Opera