MUSIKKMIRAKLET I VALDRES
Valdres Sommersymfoni inneholder alle musiske ingredienser. I år kunne de feire sine første 25 år.
AV SVEIN KNUTSEN (TEKST OG FOTO)
TOPPFOTO: Gustav Mahlers klaverkvartett i a-moll med Guro Kleven Hagen, Håvard Gimse, Lars Anders Tomter, Ernst Simon Glaser i Tingnes kirke.
Festivalen, som i år varte fra 21. juni til 1. juli, har utviklet seg fra et undervisningstilbud for barn og unge til en internasjonal kammermusikkfestival av ypperste klasse. Selv er jeg fristet til å kalle det miraklet i Valdres: Vakker musikk og ballett i et unikt landskap, konserter og undervisning, kunstutstillinger, musikalske vandringer, glade publikummere, lærere og elever.
Opp gjennom årene har norske og utenlandske barn og unge fått undervisning her på høyeste nivå, og fremdeles utgjør undervisning en viktig del av festivalen. Mange av dem er i dag profesjonelle musikere. Bare i år var det i underkant av 200 kursdeltakere.
Papillonprosjektet
Festivalen har også startet et treårig Papillonprosjekt. Det er et tilbud der særlig kvalifiserte unge musikere fra Norden får gratis undervisning som skal forberede dem på veien inn i en profesjonell karriere. Prosjektet går over tre år og omfatter i år 10 musikere: Amalie Marie Thing Helseth, cello, Ingrid Ose, fløyte, Johanna Ander Ljung, harpe, Katinka Nilssen, fiolin, Maria W. Ose, fløyte, Njord Kårason Fossnes, bratsj, Oda Holt Gunther, fiolin, Rasmus Hella Mikkelsen, fiolin, Solveig Skogland, fagott, Victoria Suzanne Lewis, fiolin.
Alf Richard Kraggerud har vært med fra starten. Han er kunstnerisk leder for festivalkursene, mens Guro Kleven Hagen er kunstnerisk leder for festivalen, og Mona Kleven er daglig leder. Om lag 30 konserter over 10 dager ble arrangert i år, med toppmusikere som Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse, Tora Augestad og Mari Eriksmoen blant mange andre. Valdres var godt representert med Guro Kleven Hagen, Eldbjørg og Ragnhild Hemsing.
Vi fikk også et nærmere bekjentskap med den fremragende fløytespilleren Fransico López som nylig er ansatt som 1. fløytist i Oslo Filharmoniske Orkester. Han ga flere konserter både som solist og i samspill med andre.
Årets tema: «Vennskap».
-Jeg ønsker å sette ekstra fokus på hvordan musikken har ført oss sammen i alle disse 25 årene. Jeg tror hovedgrunnen er vennskap. Utgangspunktet for at vi alle møtes har vært vårt vennskap til musikken. I løpet av musikkfylte dager under Valdres Sommersymfoni har det oppstått utallige vennskap; Vennskap mellom kursdeltakerne, festivalutøvere, lærere og publikum. Mange musikere, jeg selv inkludert, har møtt sine beste venner gjennom Valdres sommersymfoni, skriver Guro Kleven Hagen i programheftet.
De forskjellige konsertene hadde fått betegnelser som viser hva de er ment å være.
– Musikken samler oss ved festlige anledninger, den kan få oss til å drømme oss bort sammen, den kan vise oss nye verdener, og den kan være en trøst i tunge stunder. Hvordan musikken er vår følgesvenn gjennom livets opp- og nedturer, står sentralt i årets program. Konsertene «Når ord ikke strekker til» og «Å drømme seg bort sammen», er eksempler på dette, skriver Guro Kleven Hagen.
Musikken stanset regnet!
Årets sommersymfoni fikk en pangstart på utescenen ved Valdres Folkemuseum i Fagernes. Operaorkesteret, der Guro Kleven Hagen er konsertmester, spilte Schuberts ufullendte symfoni så vakkert at regnværet som var begynt forsvant. Da Leif Ove Andsnes spilte Mozarts to vakre pianokonserter nr. 20 og 21 skinte sola.
Vakrere kan det vel knapt gjøres.
Kveldens konferansier var Åse Kleveland. Hun berømmet ildsjelene som hadde satt det hele i gang. – Mantraet var at «kun det beste er godt nok for våre barn,» sa Kleveland, som roste den store innsatsen som har vært lagt ned i festivalen gjennom alle disse 25 årene. Hun uttrykte og så stor begeistring for de naturskjønne omgivelsene.
Det hele begynte med at musikkskolelærer Jon Gjesdal tok kontakt med Alf Richard Kraggerud som da var i Valdres for å holde en skolekonsert.
– Folkemusikken stod særlig sterkt i Valdres. Jeg underviste i fiolin og ønsket å etablere et stryketilbud, forteller Jon Gjesdal til Klassiskmusikk.
Kraggerud tok ham på ordet og sammen etablerte de to Valdres sommersymfoni. I fjor mottok de Nord-Aurdals kulturpris for å ha etablert festivalen.
Valdres Sommerballett
De siste tre årene er også Valdres Sommerballett etablert i regi av Den Norske Ballettskole & Akademi. Irene Jansson er daglig leder og Siri Johansen, kunstnerisk leder. Her får barn og unge talenter undervisning av internasjonale pedagoger som Liudmilla Sycheva, Liud Manzheles og Vladimir Sychev. De hadde med seg ti dansere, og gjennom fire forestillinger fikk publikum se ballett av ypperste klasse.
Under tittelen «Vennskap av tradisjon og nyskaping» ble det vist 14 danser, både klassiske og moderne. Luice Pilskog, Marie Bjerke Prate, Amalie Færøvik og Myrna Lømo, elever ved Den Norske Ballettskole & Akademi viste Pas de quatre fra 2. akt i Svanesjøen. Vi fikk se stjerner som Maria Chugai, solist ved den nederlandske nasjonalballetten, Aleksey Knyazkov, solist ved Operaen i Kharkov i Ukraina, og Andrey Pisarev, solist ved Operaen i Odessa, Ukraina.
Særlig fascinerende var Adeline Pastor fra Frankrike. Hun er førstesolist ved Alto Ballett Essen, og hennes piruetter tar pusten fra en. Hun viste en fantastisk dans til Piaf-sangen «Non, je ne regrette rien», i Ben van Cauwenberghs koreografi, og sammen med Moises Leon Noriega, også han solist ved Alto Ballett Essen, en utrolig vakker pas de deux fra Don Quixote, musikk av Ludwig Minkus og koreografi av Marius Petipa.
Kristine Moe, tidligere danser ved Mikhailovskij-teateret i St. Petersburg, danset Nikiyas solo fra 1. akt i La Bayadère. Sammen med Ole Johannes Slåttebrekk danset Filippa Arntsen Vik en neoklassisk duett, «Meant to be» til musikk av Schubert, og koreografi av Brantsev. De er begge masterclass-elever ved Den Norske Ballettskole & Akademi, i likhet med Joakim Visnes, som viste en moderne solo, «Alive», til Sias musikk og Martine Camilla Brennas koreografi
Flere ballettforestillinger inngikk i Valdes sommersymfonis offisielle program. Som et fellesprosjekt satte Sommersymfoni og Sommerballetten opp Peer Gynt som familieforestilling, med internasjonale stjernedansere, festivalmusikere og Nordisk Barne- og ungdomssymfoniorkester med 100 aktører på scenen.
Det er også verd å nevne at festivalen hadde sin egen festivalkunstner, Arne Paus. Han fortalte at han arbeider med å skape bilder ut fra sine egne musikkopplevelser, noe skjønt og vakkert i en ellers ganske så brutal verden.
Imponerende stort program
Med et så stort antall konserter over så mange dager er det nok ganske umulig å få med seg alt, selv for den mest ihuga musikkelsker. Men jeg har lyst til å trekke frem noen av mine personlige høydepunkter: «Når ord ikke strekker til»: Konsert i Ulnes kirke med Gunnar Flagstad (klaver) med Lieder ohne Worte op. 85 nr. 1 av Mendelssohn, sonate for fløyte og klaver av Sabcan Pierre (1916-2008) mesterlig spilt av Francisco López og Flagstad.
Og til slutt en eventyrlig vakker fremførelse av Tsjakovskijs klavertrio i a moll op. 50, med Priya Mitchell, fiolin, Andreas Bratelid, cello og Håvard Gimse, klaver. En klavertrio full av følelser, frustrasjoner og gleder. En mektig avslutning på kvelden.
Von Dohnanyis Klaverkvintett et høydepunkt
Kanskje fikk jeg allikevel den aller største musikalske opplevelsen i konserten «Bort fra virkeligheten» i Tingnes kirke. Kirken har en usedvanlig god akustikk med en passelig mengde etterklang og et usedvanlig klart lydbilde. Her fikk vi en overjordisk vakker utgave av Ernst von Dohnanyis (1877-1960) klaverkvintett nr. 2 i Ess-dur, op. 26. Det var som om tid og rom smeltet sammen i en høyere enhet da Leif Ove Andsnes, klaver, Priya Mitchell og Eldbjørg Hemsing, fiolin, Lars Anders Tomter, bratsj og Andreas Brantelid spilte akkurat dette verket. For de som ikke kjenner denne komponisten, kan jeg anbefale den på det varmeste.
Ellers på programmet denne kvelden sto Gustav Mahlers klaverkvartett med Guro Kleven Hagen, fiolin, Lars Anders Tomter, bratsj, Ernst Simon Glaser, cello og Håvard Gimse, klaver. Vi fikk også et interessant verk av Eugene Bozza (1905-1991), Fantasie Italienne for fløyte og klaver, fremført av Francisco López og Håvard Gimse..
Også Papillonmusikerne hadde egne konserter. Jeg vil trekke frem en som ble holdt i Briskeby Ungdomshus. Her spilte Rasmus Hella Mikkelsen Debussys fiolinsonate i g-moll for fiolin og klaver. Dette er kanskje en av de mest kjente av slike sonater, full av melankolske harmonier og lidenskap, og den ble utsøkt spilt. Amalie Thing Helseth spilte Pohadka (Eventyr). Stykket ga en god pekepinn på hvor stort spekter Amalie favner i sitt spill. Fløytisten Maria Ose avsluttet konserten med fløytesonate F.P 164 av Francis Poulenc (1899-1963). Også hun et stort talent. Pianist på alle tre verkene var Brenda Blewett.
Forhåpentlig har mine inntrykk gitt leserne lyst til å utforske Valdres sommersymfoni og Sommerballett. For, som Åse Kleveland sa det, har du vært her en gang, kommer du gjerne igjen. Som festivaldeltaker føler du deg hjertelig velkommen både av arrangør, publikum og lokalbefolkningen for øvrig. Det er tydelig at Valdres er stolt over Sommersymfonien. Det har de all grunn til å være. Og landskapet er jo nesten ubeskrivelig vakkert. Neste års Valdres sommersymfoni arrangeres fra 19.-29. juni, og neste års Sommerballett fra 20-28. juni.