Til innholdet

16 CONTEMPORARY LOVE SONGS

Publisert: 09.08.2018



Skempton Solitary Highland Song Kats-Chernin Roses in a Box R Parry Fast Cloud: A Love Song Weir Fragile Muhly Falling Pairs Talbot Camille Knotts Album Leaf  Viner Herz an Herz Saxton For Teresa Gordon For Fiammetta Novák Sonate nr 7 (Little Love Song of Love and Mercy) Hughes O du Liebe meiner Liebe Hellawell Love on the Escalator Lin Chanson Perpétuelle Matthews A Love Song Frances-Hoad Love Song for Dusty
William Howard (klaver)
Orchid Classics ORC 100083 (63 minutter)

Å lytte til denne er en veldig hyggelig måte å tilbringe en time på. Den bygger på en ide av en engelsk pianist, William Howard, og oppsto som følge av hans album 16 Love Songs med lyriske instrumentalverker – sanger uten ord – fra det 19. og 20. århundret. (Orchid Classics ORC 100056). Oppmuntret av Judith Weir, arrangerte Howard i 2016 en konkurranse for samtidige likesinnede, og mottok over 520 påmeldinger fra 61 land. De to vinnerverkene – Chia-Ying Lins Chanson Perpétuelle og Frederick Viners Herz an Herz – spilles her, sammen med fjorten bestillingsverk av komponister fra USA (Nico Muhly) og Canada (Richard Reed Parry) til Tsjekkia (Pavel Zemek Novák), Taiwan (Lin) og Australia (via Uzbekistan: Elena Kats-Chernin), selv om brorparten kommer fra Storbritannia. Mange av bestillingsverkene gikk til par som markerte hverandres fødselsdager eller barnefødsler.

Viners stykke er spesielt bemerkelsesverdig på grunn av måten det bygger seg opp til et klimaks, men ender med mild klusterklang. Det er nydelig utført og en verdig vinner av Howards konkurranse – på sammen måten som Lins Chanson, nok en tydelig strukturert komposisjon. Men det tilbys ingen dårlig konstruerte verk på denne platen, hver komposisjon smelter forsiktig sammen til instrumentale kjærlighetssanger med tekniske utfordringer, hva enten det er Bernard Hughes’ kanoniske omarbeidelse av Fauré og Bach eller Robert Saxtons bruk av et tema basert på de musikalske bokstavene til hans kone (tErESA CAHill) og et sitat fra Til Elise, eller Piers Hellawells eksentriske Love on the Escalator.

Orchids lyd er herlig, med godt med rom rundt klaveret, dog uten over-resonans. Howards spill er et forbilde i følsomhet og ansats; disse miniatyrene byr kanskje ikke på de tekniske utfordringene til en Beethoven-sonate, men har sine egne vanskelighetsgrader, som Howard overvinner med subtilitet og bravur.


GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen