Til innholdet

A Musical Offering

Publisert: 23.12.2017



Bye Bye Blackbird. Naiv, Super! Eifriger Trost. Alle dinge. Koselig med peis («Hygge»). Deep Cean O How. Almost Here (There). Before Midnight. The Roundabout/And after. When a heavy drop falls. Blackbird Revisited
Helge Ibergs Jazz-Kammer: Helge Iberg (piano), Bendik Hofseth (saksofoner, vokal), Mats Eilertsen (bass), Paolo Vinaccia (slagverk), Elin Rosseland (vokal).
Odin Records ODINCD9563 (62 minutter)

På samme måte som Alfred Janson, liker Helge Iberg å krysse musikalske grenser og blande dem sammen. Når han ikke komponerer større kammerkvartetter og konserter, improviserer han gjerne jazz på piano. A Musical Offering er en samling arrangementer, omarbeidelser og fantasier over en rekke sanger, for det meste britiske og amerikanske. Listen med komponistene han improviserer over er stjernespekket: Ray Henderson, Henry Mancini, Jerome Kern (alene og sammen med Oscar Hammerstein), Lennon og McCartney, Irving Berlin, Harold Arlen og Thelonious Monk. To av Ibergs egne stykker er omarbeidet (Eifriger Trost og Strauch mit herzförmigen blättern, begge av Erich Fried).

Hans behandling av sangene er varierte og svært pianistiske i sin tilnærming. Naiv, Super! er et arrangement av Mancinis The Days of Wine and Roses med nærmest «skeiv» variasjonsteknikk. Jerome Kerns Smoke gets in your eyes er nesten ugjenkjennelig i denne versjonen, men ikke dårligere av den grunn; se på den som en dypt gjennomarbeidet versjon av sangen. Tidvis kommer originalmelodien opp i dagen, som mot slutten av Almost Here (There) når Lennon og McCartneys Here, There and Everywhere bryter gjennom. Åpningslåten Bye Bye Blackbird har en modernistisk introduksjon som gir et lite hint om originalen.

Det er vokal medvirkning i fire av sporene. Det bidrar til å variere teksturen, men gir ikke mye til den musikalske flyten. Albumet er på sitt beste når Iberg selv improviserer, kanskje fulgt av Mats Eilertsen på bass og Paolo Vinaccia på trommer. Men da ser man bort fra Bendik Hofseths fantastiske saksofonsoloer, og det ville være synd. En hyggelig måte å tilbringe en time på.


GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen