DVOŘÁK

Publisert: 15.05.2020

Klaverkvartetter nr. 1 i D-dur. Opus 23; nr. 2 i Ess-dur: No. 1 i D-dur, op. 23; No. 2 i Ess-dur, op. 87
London Bridge Trio; Gary Pomeroy (bratsj)
Champs Hill Records CHRCD107 (67 minutter)

Champs Hill Records er et lite, uavhengig britisk selskap som ble opprettet for rundt fire år siden og som nå har en katalog på omtrent 150 utgivelser. Sjekk dem ut på www.champshillrecords.co.uk. Du oppdager fort at med unntak av et par modne musikere – som de i London Bridge Trio – ønsker selskapet å være en plattform for yngre kunstnere, og mange av dem kan takke Champs Hill for sine debut-album. Selskapet har tatt sitt navn fra Champs Hill, hjemmet til David og Mary Bowerman, nær Chichester i sør-England. De bygget en 160-seters konsertsal tvers overfor sin egen inngangsdør, og huset er dessuten plassert i en nasjonalt betydningsfull hage. Bowerman-familien kjører som ventet en konsertserie i lokalene, og for mange er dette et favoritt-innspillingsted – ikke minst som følge av den berømmelige generøsiteten familien møtte de besøkende musikerne og teknikerne med, de som var vant til å møte opp i iskalde kirker i gokk for å foreta sine innspillinger. Det tok ikke lang tid før det neste logiske skritt ble tydelig: et Champs Hill plateselskap, og i de etterfølgende ti år har produksjonen fått høye terningtall for den tekniske kvaliteten, for den elegante designen, og viktigste, for valget av musikere og repertoar som viser en sunn miks av kjent og ukjent. The London Bridge Trio ble for øvrig ikke oppkalt etter London Bridge, som man kunne tro, men etter komponisten Frank Bridge, som de spilte på sin første innspilling. Deres tolkninger av Dvořáks klaverkvartetter nr. 1 og 2 er lidenskapelige og brennende, og holdt på min oppmerksomhet fra ende til annen.