Til innholdet

QUESTS

Publisert: 14.04.2020



14Laurin Konsert for fløyte, strykere og harpe* Quests**
*Magnus Båge (fløyte), Ingrid Lindskog (harpe), Camerata Nordica, dir. Terje Tønnesen. **Gitta-Maria Sjöberg (sopran), Norrlandsoperans symfoniorkester, dir. Ingar Bergby
Vanguard Music Boulevard VMBCD135 (41 minutter)

Anna-Lena Laurin (f. 1962) er en svensk pianist og komponist, med et bein i den klassiske tradisjonen og et i jazz – hun ble faktisk kåret til Sveriges Radios Jazzkomponist 2013. Hennes komposisjoner i klassisk stil rommer ofte jazzimprovisasjon, for eksempel i Konsert for fløyte, strykere og harpe (2009), bestilt av Camerata Nordica og Musik i Syd i anledning hundreårsjubileet for byen Eslöv, og nominert til et av «Årets verk 2011» av den svenske musikkforleggerforeningen. Laurin skrev konserten for fløytisten Magnus Båge som spiller dette herlig velklingende verket med stor virtuositet, der han tidvis benytter sitt spesialkonstruerte munnstykke, Expression Slide . Dette gir ham mulighet til å spille sømløse glissandi, en funksjon Laurin utnytter med stort hell.

Konserten er formet som én sammenhengende sats og kan hele veien spilles på en vanlig konsertfløyte, altså uten Båges munnstykke, og selv i denne innspillingen blir det meste spilt på standardinstrument. Laurin har pekt på to hoved-inspirasjonskilder til verket: «en svært inspirerende jazzkonsert i Stockholm» og hennes sønns plutselige sykdom da han ble innlagt på sykehus i Karibien. Musikken reflekterer på ingen måte den dramatiske situasjonen, men sublimerer denne inn i en ganske pastoral fantasi om «alle de fantastiske stedene på Jorden». Fantasi-elementet understrekes av det andre soloinstrumentet, harpen (strålende spilt av Ingrid Lindskog). Noen steder fremstår den som en sann solopartner til fløyten og andre steder som del av orkesteret. Terje Tønnesen dirigerer en velformet fremføring av dette svært tiltalende stykket.

Tittelsporet, Quests, har stil som en «operatisk monolog» og er i sin siste versjon komponert for sopran og orkester. Den ble opprinnelig skrevet for sopran og klaver til Søren Kierkegaards 200-årsjubileum i 2013, der dronning Margrethe var til stede under urfremførelsen. Men i 2014 orkestrerte Laurin verket og omarbeidet teksten, fortsatt fra Kierkegaards skrifter. Gitta-Maria Sjöberg urfremførte begge versjonene, og synger den også på denne første innspillingen med livlig musikalitet. Med 20 minutters varighet – altså omtrent som konserten – er det en betydelig komposisjon, og Ingar Bergby lager en fin versjon av den med Norrlandsoperans symfoniorkester. Vanguard Music Boulevards lyd er førsteklasses. Min eneste store innvending er den korte spilletiden: for en skam å ikke fylle platen med et tredje verk, for eksempel Laurins anerkjente Gitarkonsert (2015).
GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen