Til innholdet

RUSSIAN SUNSETS

Publisert: 09.05.2018



DesyatnikovSketches to Sunset*,***. Russian Seasons**,***
Roman Mints(fiolin). *Alexey Goribol (piano), Brno Philharmonic Orchestra **Yana Ivanilova (stemme), Lithuanian Chamber Orchestra ***dir. Philipp Chizhevsky
Quartz QTZ 2122 (59 minutter)

Den ukrainske komponisten Leonid Desyatnikov (f. 1955) er blitt litt av en kultfigur på tidlig 2000-tall. Hans verk omfatter fire operaer, mye filmmusikk, diverse arrangementer av den argentinske tango-kongen Astor Piazzolla, symfonien The Rite of Winter og mye vokal- og kormusikk. Musikken har et stort stilspenn: komponisten beskriver det med et skjevt smil som «frigjøring av konsonans», og hans foretrukne form er «tragisk uskikkelig bagatell».

I sitt lange samarbeid med Gidon Kremer, har han komponert mange verk for solo fiolin, og to av dem spilles her av en av en yngre mester, multitalentet Roman Mints. Sketches of Sunset (1992) er en suite for klaver og orkester fra filmmusikken til Alexander Zeidovich’ Sunset, basert på Isaac Babels eneste skuespill, om det jødiske samfunnet i Odessa før 1. Verdenskrig. Ikke overraskende er det mange referanser til klezmer- og russisk musikk, satt sammen til en hefting blanding i Sjostakovitj’ teater- og filmmusikk-stil, med sine elementer av pastisj og kitsch. Den kantete instrumentasjonen gir følelse av et lokalband, ledet av Mints fiolin.

Russian Seasons (2000) er også en suite, men laget av folketonearrangementer og ikke filmmusikk – fem av dem med sunget tekst, atmosfærisk gjengitt av Yana Ivanilova. I tolv satser, på samme måte som i Tsjaikovskijs kjente klaversuite, Russian Seasons, komponert for fiolin, sopran og strykere, følges en bane fra vår til vinter (i motsetning til Tsjaikovskijs månedlige porsjoner fra januar til desember, m.a.o vinter til vinter). Men hvis det er en modell her, er det Stravinsky, hvis rytmiske liv nyter den musikalske flyten hele veien. Russian Seasonser ikke så integrert som for eksempel Petrusjka eller Renard, men den er vel verd å lytte til med sitt russiske uttrykk. Fremførelsene lyder velforberedt og idiomatisk; Mints og de andre solistene er i god form, fint støttet av orkestrene fra Brno og Litauen, og dyktig dirigert av Philipp Chizhevsky. Fremragende lyd av produsenten Maria Soboleva i Quartz.


GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen