The Bee Madrigals
Skjelbred Still in Silence*. The Bee Madrigals
*Nils Petter Molvær (trompet). Nordic Voices
Aurora ACD 5088 (43 minutter)
The Bee Madrigals er et bemerkelsesverdig verk: en syklus av seks a cappella-komposisjoner (som har relativt lite til felles med de kjente madrigaltypene fra 15- og 16-hundretallets Italia og England), skrevet i 2012-13 og inspirert av Colony Collapse Disorder, som forårsaket katastrofal biedød verden over. Til det jeg antar er hans egne tekster (CD-heftet er litt grunt på en del grunnleggende detaljer om syklusen), byr de seks madrigalene på et vidt spekter av vokalteknikker fra overtonesang til talt dialog i det forseggjorte dramatiske scena (resitativet) i nummer fire, «It Adds Up!/The Blog». De delene som gjør sterkest inntrykk er de kjølige åpningssatsene «The Warning» og «Spring Without Voices», som beskriver fraværet av biesumming – og den avsluttende «Still in Silence», men verket har en enorm kumulativ effekt som er større enn summen av enkeltsatsene. Nordic Voices synger særdeles godt, og Auroras innspilling – produsert og redigert av Jørn Pedersen med Peer Espen Ursfjord som lydtekniker – gjør både sangen og musikken enda bedre.
Den siste madrigalen, «Still in Silence», har oppnådd en grad av uavhengighet fra hovedverket etter mange fremførelser av blant andre BBC Singers. En alternativ versjon åpner platen, med den banebrytende jazztrompetisten og komponisten Nils Petter Molvær, som improviserer en spøkelseaktig solo i begynnelsen, under synger sangerne madrigalen slik den er skrevet. Virkningen er at «Still in Silence» omformes til en jazznocturne. Effektivt nok, selv om jeg ikke er sikker på at det bidrar så mye til Skjelbreds syklus. Det tilføyer noe tematisk sirkulasjon ved gjenbruk av sluttsporet i variert form – før vi i det hele tatt har hørt musikken! Men Skjelbreds syklus trenger ikke dette, siden den er musikalsk sammenhengende i seg selv. Det kunne ha virket bedre om det hadde vært et annet verk i mellom. Det ville også gitt platen en mer akseptabel lengde; 43 minutter er litt kort, selv om utgangspunktet for musikken er av uvurderlig betydning.
GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen