Til innholdet

RINGSAKEROPERAEN MED NORGESPREMIERE

Publisert: 09.05.2019



Det vokser og gror i norsk operaverden, og noe av det gledeligste er satsingen på operaskoler for barn. En av dem er RingsakerOperaSkole (ROS), som i perioden 31. mai til 3. juni presenterer sin største produksjon så langt med intet mindre enn en Norgespremiere. Den tsjekkiske barneoperaen Nøkkemannen Lucian ble skrevet av komponisten Edvard Schiffauer og librettisten Ivan Binar mens de satt i fengsel i 1972.

Stykket handler om en snill nøkk som ikke vil fange barn, slik nøkken ellers gjør i tsjekkiske eventyr. Han vil derimot være venn med barna. Mens barna synger og leker blir nøkken tatt til fange av en slem fugl. Barna befrir ham, ikke med maktbruk, men med fløytespillet til det minste barnet. Historien om hvordan kunsten og selv den minste av oss kan overvinne undertrykkere, er formet som et eventyr som også er gjenkjennelig i norsk tradisjon.

RingsakerOperaSkole har prøve. Foto: Janna Opheim

Om tilblivelsen forteller opphavsmennene:

– Vi satt i fengselet Bory ved byen Pilsen, soldater fra Sovjet var blitt bofaste i Tsjekkoslovakia, og det så ut til at de skulle bli her til evig tid, året var 1972. Altså, godt, la oss skrive en opera for barn med tittelen «Slemme fugl, gi oss tilbake Nøkkemannen». Men vi måtte skrive den slik at vi ikke ble fengslet på nytt. Ikke hadde vi stjålet noe, ikke hadde vi bedratt noen og ingen hadde vi drept. De fengslet oss på grunn av teater, fordi vi offentlig gjorde narr av okkupantene. OK, vi skriver en opera for barn her bak murene, de kan vel ikke fengsle oss for det… … Det var et glimrende påfunn, selv om vi ikke trodde på at vårt lille verk noen gang ville bli oppført. Plutselig fikk vårt opphold bak murene mening.

De to møttes ikke ofte i fengselet, men ga hverandre ferdigskrevne små lapper i smug gjennom gitrene eller stakk dem i hverandres lomme når de tilfeldigvis passerte hverandre. For å få manuskriptet ut av fengselet måtte de ty til en «vennlig innstilt» morder som ble løslatt. Fangevokterne kontrollerte ikke mordere like strengt som kulturarbeidere.

– Og slik befant Nøkkemannen seg i frihet, en frihet som var langt fra en virkelig frihet. I en stat som var stengt inne av elektriske gitre og okkupert av fremmede makter, hadde ikke Nøkkemannen den minste sjanse til å gi fra seg et pip, langt mindre å synge. Han hvilte i skuffen i mer enn tredve år og ventet til hans tid var inne….

Komponist og tekstforfatter kommer til Brumunddal for anledningen, hvilket har fått Ringsakeroperaen til å arrangere en hel tsjekkisk kulturuke med scenesamtaler, foredrag om bakgrunnen for stykket, situasjonen i Tsjekkoslovakia på 1960-70-tallet og temautstilling på Ringsaker bibliotek.

Nøkkemannen synges av Bernt Ola Volungholen, som også er regissør (og må ha travle dager, siden han samtidig spiller Papageno på Nasjonaloperaen i mai og juni!). Dirigent er Håkon Daniel Nystedt, som leder et seksmannsorkester, mens scenografi og kostymer er ved Plamena Dicheva. Men først og fremst medvirker atten elever (7-17 år) fra operaskolen, som ledes av kormester Tone Østli.

Musikalsk leder Håkon D. Nystedt. Foto: Janna Opheim.

Toppfoto av Nøkkemannen:  Simen Prestaasen