Til innholdet

UNGE DANSERE MED FREMTIDEN FORAN SEG

Publisert: 02.03.2020



Nasjonalballetten Ung er et talentprogram som skal utvikle unge dansere mellom 19 og 23 år. Overgangen fra student til utøvende dansekunstner skal gjøres lettere.


Anmeldt av FREDRIK RÜTTER
Foto JÖRG WIESNER/ Den Norske Opera & Ballett

Toppfoto: Fra balletten Sleepless.


I løpet av de fem årene prosjektet har eksistert, har nesten 20 dansere fått kontrakt med Nasjonalballetten. Da må det være lov å mene at dette har vært et vellykket tiltak. Pengene som skal til for å drive kompaniet, kommer fra forskjellige sponsorer som Talent Norge AS, flere generøse bidrag fra Sparebankstiftelsen DNB og Tom Wilhelmsens stiftelse. Selv Norsk Tipping er involvert sammen med Scatec. Måtte de bare holde ut og fortsette med sine viktige bidrag.

Livlig og lekent
Danserne som blir tatt opp i kompaniet kommer fra flere nasjoner. Tilstrømningen er faktisk ganske stor, slik at kvaliteten blir høy. De får delta i Nasjonalballettens forestillinger når det er behov for ekstra mannskap, og de produserer en egen ballettaften i løpet av sesongen. Årets forestilling har fått tittelen Vivace – Let’s play. Med en slik tittel bør publikum absolutt kunne vente seg en livlig og leken kveld sammen med de unge talentene.

Kvelden starter med livlig musikk fra Edvard Griegs partitur, Holbergsuite, til koreografi av den danske Ib Andersen. Han har sine røtter i Bournonville-tradisjonen, men er like mye inspirert av George Balanchine. Tre solistpar og seks kvinnelige dansere fyller scenerommet med lange glidende bevegelser. Her er det til tider ekstremt raskt fotarbeid, noe som ikke alltid er like enkelt å beherske, og det kreves en stødig tåspissteknikk fra de kvinnelige danserne. Partnerarbeidet er heller ikke det enkleste, så det er mye danserne får å bryne seg på. Det gjør at flere av dem ikke helt klarte å slippe seg fri, men var bundet av den tekniske beherskelsen. Neste steg på utviklingsstigen er å komme over skrekken for å feile i det tekniske og bli uavhengig, leve i dansens frie flyt.

Holbergsuite.

Underfundig Kylían
Neste verk var Sleepless av Jírí Kylián. Han er jo et velkjent og elsket navn i Nasjonalballetten, og igjen er det en tillitserklæring fra hans side at danserne i Ung får fremføre denne balletten. Gjennom dansen viser Kylián som i de fleste av sine verk, små perler av underfundighet, humor og små hemmeligheter. Sist, men ikke minst, er det krevende dans. Her kan man tydelig se hvordan den moderne dansen frigjør dansernes kropper, i motsetning til den klassiske teknikken i Holbergsuite. Bevegelsesmønsteret Kylián arbeider med er komplekst, det krever enorm smidighet og hurtighet. Her kommer ungdommens fleksible kropper til sin rett, og de får frem hvordan det føles å ligge søvnløs i flere timer.

Nye verk
De to siste ballettene var en urpremiere og en norgespremiere laget spesielt for kompaniet Ung. Først ut av dem var Let’s play. Koreografen, den franske Anaïs Touret er nå danser i Nasjonalballetten, men har også vært innom Ung-kompaniet. Balletten hennes er en nydelig liten bagatell til musikk av Jacques Brel, hans kjente La Valse à mille temps – en chanson som fremføres i høyere og høyere tempo. Danserne fulgte opp uten problemer og hadde det tydelig moro i den forrykende leken. Touret bandt historien sammen på en meget fin måte.

Sist ut var engelske Charlotte Edmonds, som har skapt en dans inspirert av sine erfaringer med dysleksi. Tittelen Left to Write gir en liten inngangsbillett til verket. Ja, det går så absolutt an å lage dans rundt et slikt tema og å ta det inn i dansens verden. Blant annet hopper bokstavene ut av sidene, danser på papiret og gir dyslektikere vanskeligheter. Edmonds har definitivt et eget dansespråk, som sammen med avansert lysdesign av Ryan Joseph Stafford gir verket en helhetlig oppbygning. Hun visualiserer musikken på en oppfinnsom måte og gir danserne flere utfordringer. De tar dem på strak arm, noe som forteller oss at fremtiden for disse ungdommene ser ganske lys ut. Publikum ute i landet får anledning til å oppleve denne fine kvelden i siste halvdel av mars, da de gjester Stavanger, Arendal og Kristiansand. Er noen i Hannover 7. april, kan de også se den.


Ballett
Nasjonalballetten Ung
Vivace – Let’s play
Scene 2, Den Norske Opera & Ballett

Holbergsuite: Ib Andersen
Sleepless: Jírí Kylián
Let´s play: Anaïs Touret
Left from Write: Charlotte Edmonds
På scenen: 14 dansere fra Nasjonalballetten Ung.


Left from Write