BERGEN-FILHARMONIEN PÅ TURNÉ
Festivalturné til Concertgebouw, Royal Albert Hall, Elbphilharmonie og Teatr Wielki. 18.-24. august 2018.
AV HENNING MÅLSNES, kommunikasjonssjef i Bergen Filharmoniske Orkester
FOTO CHRIS CHRISTODOULOU om ikke annet er oppgitt
Toppfoto: Bergen-Filharmonien i Royal Albert Hall.
Bergen Filharmoniske Orkesters festivalturne med Edward Gardner, James Ehnes, Alina Ibragimova og Leif Ove Andsnes, fikk en knallstart med konsert i ærverdige Concertgebouw i Amsterdam. Fullt hus, god stemning, jubel, trampeklapp og to ekstranumre. Da kan man ikke ønske seg så mye mer av orkesterets femte konsert her siden 2007. På programmet sto Richard Wagners ouverture til Den flyvende Hollender, Johannes Brahms’ fiolinkonsert med James Ehnes som solist og Jean Sibelius’ femte symfoni. Edward Gardner dirigerte, selvsagt. James Ehnes briljerte med sitt ekstranummer – Sarasates Zigeunerweisen, og orkesterets strykere kvitterte for applausen med Åses død.
Helt siden Concertgebouw ble innviet i 1888 har det vært regnet som et av verdens beste konserthus med sin flotte og varme akustikk. Bernard Haitink, sjefdirigent for Concertgebouw-orkesteret fra 1961 til 1988, lovpriser bygget og sier at det er orkesterets beste instrument. Konserthuset er basert på Gewandhaus i Leipzig, Tyskland og bygd etter ‘skoeskeprinsippet’.
Royal Albert Hall
Det er noe eget ved BBC Proms og Royal Albert Hall, arena for turneens andre konsert. Ikke nødvendigvis fordi det er så langt dit, men fordi stemningen blant publikum i salen er så unik. Forventninger, kunnskap, humor, glede og begeistring, av og til ispedd litt galskap. Slik har det kanskje vært siden huset ble offisielt åpnet av Dronning Victoria i 1871, og begeistringen var til å ta og føle på da finalen i Sibelius’ andre symfoni tonet ut, og ikke minst etter de to ekstranumrene. Grieg selvsagt, Åses død og Troldtog.
«Returning to the Proms for the first time since 2015 – the year of its 250th anniversary – the Bergen Philharmonic proved again how it is not just one of Europe’s oldest orchestras but also one of the most distinguished», The Telegraph
Det er ikke ofte at et norsk orkester får urframføre et norsk verk i en av verdens mest berømte og anerkjente konsertsaler. Derfor var det en kulturbegivenhet av nasjonal betydning da orkesteret med russisk-britiske Alina Ibragimova (som også var solist med orkesteret på sin BBC Proms konsert i 2015) spilte Rolf Wallins nye fiolinkonsert Whirld, et verk bestilt av Bergen Filharmoniske Orkester. «Det å skrive fiolinkonsert har sittet veldig langt inne for meg», uttalte Wallin til Klassisk Musikkmagasin tidligere i august, og la til «det er en del av dem fra før, kan man si…». Kombinasjonen Alina Ibragimova, Edward Gardner, Bergen Filharmoniske Orkester og BBC Proms kunne han likevel ikke si nei til. Og det er vi glade for. Den firsatsige konserten ble spilt i ett, og som Wallin selv skrev i programheftet «collaborating with Alina on the solo part has been wonderful, she is like a dervish, one palm pointing down to earth, one palm pointing up to the sky, whirling to become one with the divine». Det var akkurat slik vi følte det! «Virtuosity and substance. …the music makes complete, involving sense» skrev Andrew Clements i The Guardian om konserten.
Det var kjekt å se norske flagg vaiende blant publikum. Fra Bergen vet vi at både ordfører Marte Mjøs Persen og en stor gruppe fra Harmoniens Venner hadde tatt turen for å oppleve sitt eget orkester i Royal Albert Hall. Andre tok turen fra Oslo for å oppleve en norsk kulturbegivenhet i London.
«The BBC Proms Archive lists 49 performances of the symphony and it is a fair bet that this one had as strong motivation as the best of them», The Financial Times om tolkningen av Sibelius’ 2. symfoni.
Elbphilharmonie
Vi så alle fram til å besøke Hamburg for å se og spille i Europas mest omtalte konserthus for tiden –Elbphilharmonie. Vi er stolte og beæret over at vi fikk være det første norske, ja kanskje nordiske, orkester som fikk spille her. Like glade og stolte er vi for å kunne spille sammen med Leif Ove Andsnes, som sammen med Gardner og orkesteret leverte en gnistrende tolkning av Benjamin Brittens eneste pianokonsert, komponert allerede i 1938 og omarbeidet i 1945. Publikum likte det de hørte og Andsnes kvitterte med litt Sibelius som ekstranummer, hans Romanse for piano. Kritikeren i Hamburger Abendblatt var begeistret for framføringen av Brittens pianokonsert, men var ikke helt enig i orkesterets tolkning av Sibeliussymfonien
Bergen Reiselivslag og Innovasjon Norge inviterte tyske reiseoperatører til konserten og hadde et eget arrangement for disse i forkant. Vi er glade for å kunne bidra til slike framstøt, og nettopp reiselivslaget har vært flink til å knytte seg opp til orkesterets internasjonale turneer.
Teatr Wielki
Turneens fjerde og siste konsert fant sted i ærverdige Teatr Wielki i Warszawa. En bortimot fullsatt sal tok godt i mot Leif Ove Andsnes, Edward Gardner og Bergen Filharmoniske Orkester. Repertoaret var noe endret fra Royal Albert Hall og Elbphilharmonie. Først Ouverture av den polske komponisten Ignacy Jan Paderewski, så Brittens pianokonsert. Etter pause kom så Sibelius’ andre symfoni og Frederic Chopins Grande Valse Brillante, sistnevnte arrangert av Benjamin Britten.
Dette var første gang orkesteret spilte i Teatr Wielki, et stort teaterkompleks som inneholder både et operaselskap og et ballettkompani. Huset ble offisielt åpnet i 1833 med Rossinis opera Barberen i Sevilla. Bygget ble bombet og ødelagt under andre verdenskrig og åpnet ikke igjen før i 1965.
Det var ikke mulig å høre antydning til noe turneslitasje hos musikerne, selv om det var tøft å spille et så krevende program tre kvelder på rad samtidig som dagene brukes til å flytte seg fra sted til sted med buss og fly. Uansett, da tonene fra ekstranummeret bokstavelig talt døde hen, kunne man se at mange syntes det var godt å bli ferdig. Den slags trøtthet man føler etter å ha gitt alt det man har.
Det var en enestående flott turne med konserter i fire anerkjente konserthus – Concertgebouw, Royal Albert Hall, Elbphilharmonie og Teatr Wielki. For oss er det fint å se at det finnes et stort internasjonalt publikum som har lyst til å høre på Bergen Filharmoniske Orkester, et publikum som er nysgjerrig på hvordan dette orkesteret klinger. I løpet av turneen har nok orkesteret spilt for nærmere 10.000 publikummere. For orkestermusikerne er det inspirerende å spille for et nytt og annerledes publikum, å spille i nye og uvante konsertsaler og å bli vurdert av et internasjonalt kritikerkorps.